Hvorfor din bedrift bør ha sosiale medier i 2018

Det fantes en tid der sosiale medier ble sett på av mange som ett forbigående fenomen som bare var rettet mot ungdommen, og i iallfall ikke noe bedrifter kunne dra fordel av. Fast forward til 2018 og de samme personene som var kritiske for ti år siden er nå endel av de over 2 milliarder aktive sosiale media brukerne, men det stopper ikke der. Sosiale medier har vist seg og være en ekstremt viktig brikke i mange bedrifters virksomhet. «Hvorfor det?» Lurer du gjerne på, men ikke fortvil, vi i Pike Media har nemlig laget en liten liste over 5 av de viktigste fordelene du oppnår ved bruk av sosiale medier.



1. Økt merkevare bevissthet og lojalitet


Undersøkelser viser at over 50% av kunder sier de er mer lojal mot merker de selv følger på sosiale medier. Ved en tilstedeværelse på sosiale medier er det enklere for både kunder og potensielle kunder å finne og kontakte din bedrift. Dette skaper en bevissthet til merke og en lojalitet til din bedrift.

2. Målrettet og rimelig markedsføring

Sosiale medier er en meget rimelig markedsføringskanal for å promotere egen bedrift eller dele innhold som reflekterer din bedrift. Markedsføring på sosiale medier gjør det mulig for dere og nå ønsket målgruppe basert på alt fra kjønn, alder, interesser og adferd, til geografisk sted og yrkestittel. Sosiale medier lar deg også følge og måle hvor suksessfull din markedsføring er i sann tid.

3. Dine kunder vil være der

Selv om du eller din bedrift ikke benytter dere av godene til sosiale medier, betyr dette ikke at dine kunder ikke benytter seg av de. I dag vet vi at over 60% av kunder sier de benytter seg av kundeservice-tjenester i sosiale medier, samt at store deler av den norske befolkningen er på sosiale medier. I 2018 var det registrert over 3,5 million aktive norske facebook brukere, over 2.5 aktive snapchat brukere, over 2.2 millioner aktive instagram brukere, samt over 7 millioner brukere fordelt over andre sosiale medier som Twitter, youtube og linkedin. Det betyr at også dine kunder er her. En studie utført av Aberdeen Group viser også at bedrifter som tilbyr sosial kundeservice har større årlig vekst enn bedrifter uten.



4. Kunderelasjoner

Sosiale medier handler ikke om å overvelde dine kunder med produkter, tilbud og salgs pitcher, sosiale medier er lagd for å være en toveiskanal hvor du som bedrift kan være i kontinuerlig dialog med omgivelsene. Dette gir dere en unik mulighet til å skape et rikt og meningsfylt forhold til ditt nærmiljø, kunder og potensielle kunder. Dette er et unikt verktøy som du ikke kan gjenskape på noen annen plattform eller igjennom tradisjonell markedsføring. Dette gjør at du som bedrift sitter igjen med en mengde informasjon om hvem dine kunder er, hva de liker og hva de syntes om bedriften din, som igjen kan være viktig innsikt å ha i fremtidige bedriftsavgjørelser.

5. Skaper trafikk og nye kunder

En av mange fordeler sosiale medier fører med seg er at de leder kunder og potensielle kunder videre til din nettside der mer informasjon og muligheten for salg gjerne skjer. I tillegg vil kunders interaksjoner relatert til dine sosiale medier forbedre din «søks rangering», noe som gjør det lettere for andre brukere å finne din bedrift basert på hva type bedrift du er. Studier viser også at det å ha regelmessige interaksjoner med sosiale media brukere og tilby sosial kundeservice øker salg og skaper nye kunder.



Dette er bare noen av fordelene sosiale medier fører med seg. Du kan også starte din sosiale media verden i dag, lær om dine kunder, skap relasjoner til ditt nærmiljø og skap vekst i din bedrift.

Er du klar til å starte, men ikke helt vet hvor du skal begynne? Ikke fortvil, kontakt oss i Pike Media for en hyggelig og uforpliktende samtale.


- Team Pike Media

10 views

(+47) 915 46 488

© Copyright 2019 Pike Media As. All rights reserved.